Kuidas orienteeruda elektroonika kindlustamise arvukate pakkumiste vahel?

30. november 2021
Üha kallimast ja tööks või õppeks vajalikust tehnikast ilmajäämine pole paljudele kodust töötamise või õppimise valguses enam mõeldav. See on märgatavalt tõstnud inimeste huvi elektroonikaseadmete kindlustamise vastu. Salva Kindlustuse ekspert selgitab, mis vahe on erinevatel elektroonikaseadmete kindlustusliikidel.
Страхование электроники

„Kui enne pandeemiat oli elektroonikaseadmete kindlustusliigi keskmiseks kahjuks u 500 eurot, siis nüüdseks on see summa tõusnud juba 600 euroni. Lisaks on kodukontor ja distantsõpe tõstnud kahjude hulka ligi 10 protsenti võrreldes 2019. aastaga,“ kommenteeris elektroonikaseadmete kindlustuse olukorda Salva Kindlustuse varakindlustuse osakonna nooremtootejuht Riho Vilippus.

Vilippuse sõnul on piirangute olukorras kindlustus saanud inimestele veelgi elulisemaks, sest kui olulisel hetkel sülearvuti rikki läheb, siis võib see märkimisväärselt segada õppimist või kodus töötamist. Lisaks on seadmete keskmised hinnad järjest tõusnud, mis tähendab, et kaotada on järjest rohkem. „Õnneks on inimesed hakanud rohkem teadvustama, et kodust elektroonikat saab kindlustada. Samas on kohati raske orienteeruda erinevate kindlustusliikide vahel,“ märkis Vilippus.

Erinevad kindlustusliigid oma koduse elektroonika kaitsmiseks:

Koduse vara kindlustus väljaspool kodu

Kindlustuskaitset saab juurde valida koduse vara kindlustusele ning see kehtib kindlustatu ja temaga koos elavate pereliikmete tavapäraselt kaasas olevale kodusele varale. Näiteks käivad siia alla sülearvutid ja tahvelarvutid. Lisakaitse kehtib kõikjal maailmas ehk kui võtad sülearvuti reisile kaasa ja sellega seal midagi juhtub, siis korvab kindlustus ka selle kahju. Kodukindlustuse juures tuleb olla tähelepanelik, mis summas on vara väljaspool kodu kindlustatud. On olnud juhtumeid, kus sülearvuti väärtus on olnud 3000 eurot, kuid vara väljaspool kodu on kindlustatud 1000 euro peale. Sellises olukorras saab klient hüvitist 1000 eurot miinus omavastutus.  Seega on 2000 euro ulatuses seade  kindlustamata.

Apple ja teiste elektrooniliste seadmete kindlustus

Salva kindlustus teeb eraldi koostööd ka Klick elektroonika poega ning Apple seadmete ametlike edasimüüjatega iDeal ja Valge Klaar, kes pakuvad ostmisel kaasa ekstra nende seadmete jaoks mõeldud kindlustust. Apple seadmete kindlustus on koguriski kindlustus, mis pakub Apple toodetele kaitset nii sisemiste kui ka välimiste vigastuste vastu. Seniste kogemuste põhjal on enamus kahjusid seotud elektrilühisega (üle- ja alapinge), seadme maha kukkumisega, seadmele vedeliku peale valamisega või lemmikloomade poolt tekitatud kahjudega. Kõik sellised kahjud on selle kindlustusega kaetud kogu maailmas. Kui kodukindlustuse puhul on keskmine omavastutuse suurus 190 eurot, siis Apple seadme kindlustusel on see kõigest 50 eurot.

Kui on soovi kaitsta konkreetselt oma Apple iPhone’i, siis soovitame valida Apple seadmete kindlustuse, sest koduse vara kindlustuse puhul tuleb mobiiltelefonidele eraldi  kaitse juurde valida ning see ei pruugi kehtida terves maailmas.

Seadmete lisagarantii kindlustus

See on n-ö pikendatud garantii lisaks tootjapoolsele garantii perioodile. Ehk kui näiteks seadmel on tootjapoolne garantiiaeg 24 kuud, kuid toode läheb rikki just 25 kuul, siis Salva seadme lisagarantii kindlustus korvab tootmisdefektist põhjustatud kahju ning seda omavastutusega 0 eurot. Tihtipeale on siin enamus kahjujuhtumeid seotud akudefektidega.

Riho Vilippus selgitas, et kuigi esmapilgul tunduvad kõik need kindlustused sarnased, siis tegelikult on neil olulised erinevused ja eelised. „Enne kindlustuse valimist peaks klient teadma, mille vastu ta oma seadet kaitsta soovib. Kui tahetakse laiema kattega kindlustust ehk koguriski kaitset, on mõistlikum valida Apple seadme kindlustus. Kui klient soovib üksnes pikendada seadme garantiiperioodi ning kaitset soovitakse vaid tootmisdefekti põhjustatud  kahjude vastu on lahenduseks seadme lisagarantii kindlustus,“ selgitas Vilippus.

Sobiv kindlustusliik tagab ka kiirema ja mugavama lahenduse. Näiteks Apple seadmete kindlustuse puhul on see ekstra mõeldud just Apple seadmetele ja seega on kahjukäsitlusprotsess kiire. Klient peab oma seadme viima Apple salongi, kust see osteti ning edasine suhtlus on juba Salva Kindlustuse ja Apple edasimüüja vahel. Parim näide kiire kahjukäsitlusprotsessi kohta on üks tööpäev - klient tõi katkise seadme salongi hommikul ning lõunaks oli kahjukäsitlus lõpetatud.

„Kui te ei ole kindel, millist kindlustusliiki valida, siis soovitame konsulteerida meie koostööpartneritega iDeal ja Valge Klaar või täiendava informatsiooni saamiseks loe lähemalt siit,“ märkis Vilippus.